کودک یک ماهه و مذهب

یک آداب و رسومی هست که آدم بعد از شنیدنش ناراحت نمی شود، عصبانی می شود. یکی اش همین اذان و اقامه گفتن در گوش بچه بعد از به دنیا آمدن و بعد از اولین حمام و نمی دانم دیگر کی. برای اینکه اگر مادرم اینجا را دید باز گریه نکند که بچه ام لامذهب شد می نویسم که هنوز کاملن موفق نشده اید من را لامذهب کنید. ولی با ادامه دادن این کارها حتمن لامذهب می شوم به حول و قوه الهی. پرت نشوم از بحث.

اصولن یک کار (عادت، رسم، هرچی) مذهبی خوب است ولی با دلیل. نمی شود که بگویی توی گوش بچه اذان بگو! بپرسی چرا؟ اولین جواب: ضرری که ندارد!

من از هر چه کار مذهبی که ضرری ندارد متنفرم ایهاالناس! به قول دکتر شریعتی این می شود تشیع خاکشیری. قصه اش را یک بار دیگر می نویسم اینجا.

نکته دوم: اصلن مسلمان کردن یک بچه چه فایده ای دارد؟ همین خودمان که مسلمان به دنیا آمدیم برای هفت پشتمان بس است. (این هفت پشت را جدی نوشتم. حتمن قصد وصیت دارم که کسی حق ندارد بچه های من را از بچگی مسلمان کند)

بچه می خواهد مذهبی شود برود کتاب بخواند. ما خودمان یک عمر است که مثلن مسلمانیم هنوز یک دور حسابی نزده ایم کتابش را. مسلمانی (هم) خوب است، به شرطی که انتخاب شود نه اینکه برایت انتخاب کنند.

پس نتیجه اخلاقی اینکه من به آیدا گفتم 1- دروغ نگو بابا جان. 2- کسی را آزار نده. همین.

سوم: اصولن کسانی که معتقدند جملات مذهبی -حتی اگر با اعتقاد خوانده شوند- می توانند مثل یک ورد کار خاصی بکنند مثل و ان یکاد که برای رفع چشم زخم است و غیره که یک غیره خیلی مفصل در کتاب شریف مفاتیح الجنان -کلیدهای بهشت- هست، بهتر است بروند جادوگری بخوانند. گویا تازگی ها دوره های پیشرفته اش برگزار می شود در هند که مدرک هم می دهند. من جادوگر نیستم، پس از من توقع اجرای ورد نداشته باشید لطفن.

تا بعد…

این نوشته در افطاریه و احیاییه ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای کودک یک ماهه و مذهب

  1. مصطفی :گفت

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام،
    قلم قشنگی داری. من الآن ساعت 3 و نیم شب نشستم مثلا کارم رو انجام بدم ولی با خوندن چند تا از نوشته هات کارم رو ول کردم و چسبیدم به خوندن.
    با اینکه این پست مال 2 سال قبله ولی باید توضیحاتی بدم.
    در گوش بچه اذان و اقامه می خوانند نه برای آنکه ضرری ندارد بلکه برای آشنایی بچه با اسلام از اول زندگی.
    شما چه بخواهید و چه نخواهید بچه تان تحت تأثیر سیستم فکری شما خواهد شد حالا اون اسلام باشه یا هر چیز دیگه ای. پس اگه اسلام رو درست می دونین بهتره بچتون رو باهاش آشنا کنین. مثله همون دروغ نگفتن و اذیت نکردن که بنظرتون کارهای اشتباهی هستن و آیدا را باهاش آشنا کردین.
    راستی دقت کردین که اول زندگی اذان و اقامه می خوانند و آخر زندگی نماز میت بدون اذان و اقامه! کنایه جالبیست.
    ———————————
    سلام. ممنون برای توضیحات. اول این که مسائلی مثل دروغ نگفتن و اذیت نکردن دیگران به عنوان اصول اخلاقی -تقریباً- برای همه مردم دنیا پذیرفته شده. ولی اسلام مجموعه‌ای هست از اعتقادها -که لزوماً همه جا پذیرفته شده نیست- و نه یک یا دو اصل اخلاقی خاص. من ممکنه یک مجموعه کار مشخص مثل فرض کن مهندسی نفت رو برای خودم خوب بدونم ولی حق ندارم یکی دیگه رو مجبور کنم که بره و مهندسی نفت بخونه. میگم مجبور کردن چون اگه یه بچه رو با دین آشنا کنی و اصول و فروع و فرایض رو بهش یاد بدی و اونم اجرا کنه، دیگه راه برگشتی نداره و دیگه اسمش آشنا کردن یا یاد دادن نیست. اسمش اجباره. بحثش خیلی مفصله البته و اینجا مجالش نیست. صد البته بحث اذان و اقامه و نماز میت بی اذان و اقامه هم کنایه جالبی هست برای یک مسلمان معتقد.

  2. مصطفی :گفت

    ممنون از جوابت.
    نمی خوام بحث کنم ولی شاید به بحث کشیده بشم که البته شدم!
    اصول اخلاقی -به زعم بنده- حاصل دموکراسی نیست که اکثر قبولش کنند یا اقل و مبنای آموزش بچه را مردم سالارانه قرار دادن بنظرم اشتباه هست. در این صورت خدا اون روز رو نیاره که دروغ اخلاقی محسوب بشه.
    شما حقیقت رو به آیدا عرضه کنین چه دین باشه چه غیر دین (گرچه همشون به نوعی مکتب فکری هستن دیگه) انتخابش رو بزارین به عهده خودش؛ طبیعتاً خودش راه خودش رو پیدا می‌کنه.
    ————————–
    با این مسئله که به کودک اطلاعات کافی بدم و انتخاب رو به عهده خودش بذارم کاملا موافقم. همون آموزش که گفتی. ببین منم مخالفم با اینکه بگیم هرچی اکثریت گفتن و انجام دادن درسته. ولی فرقی که اینجا هست بین این اصول ‍پذیرفته شده -مثل دروغ نگفتن- و دموکراسی اینه که توی دموکراسی انتخاب‌ها محدوده ولی اینجا نه. به طور کلی این مسئله یه مقدار پیچیده هست و نمیشه راحت درباره‌اش تصمیم گرفت. ولی من همیشه به مجموعه‌ای از رفتارها فکر می‌کنم که باعث زندگی بهتری بشه برای خودم و دیگران. مسئله واقعاْ یه جواب مطلق نداره.

پاسخی بگذارید

