بچه های مدرسه تی یو دلفت

etگاهی توی جلسات و کلاس ها اتفاقات جالبی می افتد که سعی می کنم گوشه دفتر یادداشتش کنم. چند تایش را -با ذکر نکته اخلاقی!- مهمان بابای باشید:

1- استاد درس seismic data processing که یک پیرمرد بازنشسته هلندی است و چندباری هم به ایران سفر کرده گفت: «توی روزنامه خوندم که تیم پرسپولیس مربیش رو که یه آمریکایی بوده از دست داده». باور می کنید که خودم هنوز در جریان ماجرا نبودم؟! حرفش مقدمه ای شد تا کل ماجرای باشگاه داری دولتی و عدم ثبات مدیریت و تاریخچه باشگاه های پرسپولیس و تاج و دلایل محبوبیتشان را برایش بگویم.

نکته اخلاقی- وقتی نمی توانید در مورد مسایل غیر درسی، انگلیسی را خوب و روان صحبت کنید، آبروریزی نکنید. کسی مجبورتان نکرده!

2- یک ضرب المثل معروف (؟) هست که می گوید:

English language was born in England, sicked in America, and died in India

برای بابای آیدا این جمله از حالت گنگ و تئوری خارج شده و در اعماق وجودش -به خصوص بخش آخر- نفوذ کرده است.

امروز سر کلاس Numerical reservoir simulation هر بار که این دانشجوی هندی عینکی با لهجه عجیبش سوال می کرد دو تا از دخترهای هلندی به هم نگاه می کردند و می خندیدند. چهار بارش را خودم کنترل کردم!

نکته اخلاقی 1- از چی می ترسی؟ لهجه ات از این هندی که بدتر نیست. سوال کن بچه!

نکته اخلاقی 2- هر وقت توانستی بدون مشکل حرف های این دانشجوی هندی را بفهمی می توانی در زمینه زبان انگلیسی ادعای خدایی کنی.

3- سه شنبه گذشته با هانس بخشی از مقدمه مقاله را که شامل دلایل انجام پژوهش بود می نوشتیم. در تمام طول نوشتن، تأکید هانس بر روی حذف میزان زیادی از دی اکسید کربن به عنوان یکی از ویژگی های کلیدی کار ما بود که می تواند بر گرمایش عمومی زمین موثر باشد. وقتی نوشتنش تمام شد هانس یک بار با دقت نوشته ها را باز خوانی کرد و گفت: «خیلی خوبه. می خواستم مطمئن بشم که در هیچ جای مقاله به اشتباه گرمایش عمومی زمین را تأیید نکرده باشم». توضیح اینکه یکی از دلایل اصلی اختصاص بودجه به این پروژه تلاش برای حذف دی اکسید کربن و تولید سوخت پاک هیدروژن است!

نکته اخلاقی 1- «اگر برای من آب ندارد، برای تو که نان دارد».

نکته اخلاقی 2- به ما چه که کل فرضیه «گرمایش زمین بر اثر افزایش دی اکسید کربن در اتمسفر» بر یک «نادانسته علمی*» بنا شده. آدم عاقل که نان خودش را آجر نمی کند. مخصوصاً نان چربی که در اتحادیه اروپا پخته شده باشد.

*پی نوشت- با افزایش غلظت CO2 در جو، میزان جذب برخی از طول موج ها در آن افزایش می یابد. این افزایش میزان جذب برای غلظت های بالای CO2 قابل اندازه گیری نیست. اگر فرض کنیم که با افزایش غلظت CO2 در جو میزان جذب هم افزایش می یابد، می توانیم گرمایش عمومی را تأیید کنیم. یعنی اگر کاملاً خطی فکر کنیم! شاید یکی از دلایل عدم مخالفت پژوهشگران با این فرضیه همین بودجه های کلان تحقیقاتی دولت های بزرگ باشد.

این نوشته در خاطرات بابای آیدا, روزانه ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای بچه های مدرسه تی یو دلفت

  1. rouhi :گفت

    ye jomle dige ham ine: hendia enteghameshoon az englisia ro ba ridan be zabane englisi gereftan😉

  2. Ali :گفت

    خوشمان آمد! این داستانهای دانشگاه تیودلفت یونیورسیته هم در نوع خود بی نظیر است!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s