ادعا و مدعی

1- با هانس درباره ادعاهای گاهی عجیب علمی که با اقبال عمومی پژوهشگران و دانشجویان و گاهی توده مردم مواجه می شوند بحث می کردیم. ادعاهایی که گاه حتی قوانین پایه را هم نقض می کنند. نظر من این بود که این مدعیان خودشان به ضعف ادعا اشراف دارند و با تبلیغ و فضاسازی سعی می کنند که ادعای غلطشان را به جوامع علمی بقبولانند. برای انجام چنین کاری باید مدعی، راز و رمز و فنون شیادی را بداند. هانس -مثل همیشه- اطلاعات بسیار بیشتری داشت و یک کتاب در این زمینه خوانده بود حاوی مجموعه ای از همین ادعاهای غلط و مصاحبه با صاحبان ایده. هانس گفت: «این افراد شیاد نیستند. این ها یک هدف بزرگ را در نظر می گیرند و شروع به پژوهش می کنند. گاهی این پژوهش ها -در اثر یک اشتباه ساده و معمول علمی- به نتایج شگفت انگیزی ختم می شود. با انتشار نتایج و مقبولیت ادعا و مدعی در مجامع علمی، ذهن پژوهشگر از هر گونه احتمال وجود اشتباه و خلل در نتایج کارش، خالی می شود. از نظر من این فرآیند ذهنی کاملاً قابل درک است و این افراد را دروغ گو نمی دانم».

2- یادم هست علی خاطره ای می گفت از دوستی که شب امتحان هانس درس نخوانده آمده بود سراغشان تا مطالب درسی را برایش تشریح کنند و حداقل نمره قبولی بگیرد و از قضا در امتحان شفاهی هانس همان شخص نمره بالاتری گرفته بود. بعد از امتحان بحث می شود که تو خیلی خوش شانس بودی و حق ما بیشتر بود و غیره. کار به جایی می رسد که طرف کاملاً جدی و حق به جانب می گوید: «خوب شما هم اگه مث من خوب تلاش کرده بودین نمره خوب می گرفتین».

3- وسط مناظره آقایان احساس کردم بوی بدی می آید و حالت تهوع دارم. مریم پوشک آیدا را که تازه عوض کرده بود نشانم داد. پوشک را بردم و انداختم توی سطل. بار اول نبود که بوی پوشک آیدا را حس می کردم. ولی اولین باری بود که حالت تهوع پیدا می کردم.

4- هانس درست می گوید. ادعاهایی مثل اتومبیلی که با آب کار می کند می تواند هر جامعه علمی را جادو کند. حتی مدعیش را -که اگر حرف های هانس درست یادم مانده باشد- هنوز فکر می کند طرحش ایراد علمی ندارد. ولی شک ندارم که این نوع ادعاها و مدعیانشان -حداقل- تهوع آور نیستند.

5- کاش می شد هر عامل تهوع آوری را مثل یک پوشک کثیف پرت کرد توی سطل آشغال و از شرش خلاص شد.

این نوشته در هانس, آقای عقل کل, روزانه ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای ادعا و مدعی

  1. rouhi :گفت

    دیشب می خواستم خودم رو از این طبقه 13 پرت کنم پایین به همان خدایی که بهش اعتقاد ندارم. خداییش بلای احمدی نژاد بزرگترین دلیل عدم وجود خداست

  2. علی‌ :گفت

    پسر خوب دروغ بگو رای بالا بیار!

پاسخی بگذارید

