صداست که می ماند

مهدی یک بیت از غزل سعدی با مطلع «من ندانستم از اول که تو بی مهر و وفایی» را توی فیسبوک ناقص نوشته بود. همین باعث شد به یاد تضمین شهریار از این غزل بیفتم و بعدش هم به یاد هدست نازنینی که برایش 22 یورو سلفیده بودم افتادم و audacity که نصب بود و البته مامان آیدا که دوست داشت در یک شب شیرازی در دلفت شعر را از زبان بابای آیدا بشنود. از شما چه پنهان آن زمان ها که هنوز دل و دماغی بود یک بار با اعتماد به نفس بخشی از خسرو و شیرین نظامی را با شرح و تفسیر خودم (!) برای مامان آیدا ضبط کردم و فرستادم. همان بخش «سخنی در عشق» که با این بیت شروع می شود: «مرا از عشق به ناید شعاری/ مبادا تا زیم جز عشق کاری». البته مامان آیدا بعداً گفت که خوشش آمده. هر چند خوشش هم نیامده بود بابای آیدا را خراب نمی کرد. آن هم توی دوران نامزدی. در هر حال بابای آیدا شعر خوب شهریار را با صدای بدش -سلام بهروز- خوانده و این پایین گذاشته برای شنیدن. فقط یادتان باشد اگر تصور خوبی نسبت به بابای آیدا دارید مثلاً فکر می کنید چیزی از ادبیات می فهمد و این ها قبل از گوش کردن به هنر نمایی اش از تصورات خوبتان یک فایل بک آپ تهیه کرده و بعد از شنیدن ابیات، روی تصورات شکل گرفته جدید کپی کنید. یادتان باشد که بابای آیدا -و احتمالاً خود آیدا در آینده- حرف «ر» را نمی تواند تلفظ کند. پس دقت داشته باشید هرجا کلمات «ر» دار را بد شنیدید به گیرنده های خود دست نزنید. ایراد از گوینده است. این شما و این صدای بابای آیدا روی موسیقی آیدا خانم:

پی نوشت 1- بدبخت شدم تا فهمیدم چطور باید فایل صوتی را توی وبلاگ های وردپرس گذاشت.

این نوشته در ویدیو و عکس, روزانه ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

8 پاسخ برای صداست که می ماند

  1. زیبا بود استاد. فقط کمی‌سرعت خوندن رو کم می کردی که برسیم بهت.مگه دنبالت کرده بودن؟!! !؛)
    ————————————-
    ممنون علی جان و شرمنده از بابت تندخوانی. این سرعتیه که با مامان آیدا تنظیم شده. کاریش نمیشه کرد.

  2. rouhi :گفت

    به به ! به به! آقا دمت گرم و سرت خوش باد…

  3. بابای امیر علی :گفت

    راستش رو بگو بابای آیدا از ثانیه 50 به بعد صداهای مشکوک کتک خوردن آیدا میاد . آخه آهنگ سازی اجباری درسته!
    ولی کلا باحال بود
    اگه میشه روش گذاشتن فایل صوتی رو به ما هم بگین ممنون
    ————————————
    ای بابا این آیدا خودش باباشو کتک میزنه. ما جوونای قدیم بودیم که از بابامون حساب می بردیم. دیگه دوره اش گذشته!
    من از این راهنما استفاده کردم برای اضافه کردن فایل صوتی:
    http://www.tourismkeys.ca/blog/2009/02/finally-a-way-to-add-audio-to-wordpresscom-for-free/

  4. بابای امیر علی :گفت

    بابای آیدا ، امیر علی (بنده زاده) جفت پاهاشو کرده تو یه کفش که الا و بلا من ندید آیدا (جون) رو میخوام!
    کی با گل و شیرینی خدمت برسیم؟
    —————————–
    این یکی رو من کاره ای نیستم. همه کاره خود آیدا خانومه🙂

  5. B-M :گفت

    pas shoma ham mirin mashin savali ya sofle pahn mikonid
    khube mesle pesar ameye man esmet leza nist
    harki azash miporse mige leza

  6. رامک :گفت

    در مورد قسمت هایی که شما علاقه دارید اتفاقا تاریخ ادبیات براون مناسب است. ولی خب قدیمی است و فقط نباید به این کتاب اکتفا کرد. من در اولین فرصت چند تا کتاب در این زمینه به شما معرفی می کنم. شما به تاریخ ادبیات پیش از اسلام علاقه دارید یا شرق شناسانی که روی این بخش کار کردند؟
    ——————————————————————————
    راستش این جریانش برمی گرده به جلساتی که با بچه های ایرانی داریم اینجا. من درباره تاریخ زبان فارسی صحبت کردم. کامنت شما رو که دیدم گفتم نکنه به بچه ها اطلاعات غلط داده باشم! ولی خیلی دوست دارم درمورد محققینی که درباره زبان و خط فارسی باستان پژوهش کرده اند و البته روش تحقیقشان بیشتر بدانم. باز هم ممنون از اطلاعات و کامنت های مفیدتان🙂

  7. امید :گفت

    گِرد گلزارِ رخ تست غبار خط ریحان

    فکر کنم!
    —————————
    مطمئن نیستم ولی به نظرم رسید گرد (به فتح گ) مناسبتر بود به جهت نزدیکی به غبار در بیت و البته از لحاظ معنی هم مشکلی ندارد.

  8. Mehdi :گفت

    Oon sheri ke man gozashte boodan hich rabti be sheikh Saadi nadasht va az taravoshate zehni khodam bood.😀
    Bi shak ham zibatar az shere Saadi shoma bood.😉

پاسخی بگذارید

