هانس (12)

درباره میزان انرژی مورد نیاز در جداسازی دی‌اکسیدکربن از گاز حاصل از احتراق متان با استفاده از محلول آمین با هانس صحبت می‌کردیم. عددی که از محاسبات من به دست آمده چند برابر عددی بود که در دیگر مراجع (با استفاده از داده‌های اقتصادی) گزارش شده. به هانس می‌گفتم که با این محاسبات حدود چهل درصد انرژی به دست آمده از متان (گاز طبیعی) صرف جداسازی و تزریق دی‌اکسیدکربن می‌شود. هانس می‌گفت باید عدد را گزارش کنیم و نظر من این بود که باید چند فرآیند جداسازی دیگر را هم بررسی کرد، چون گزارش این عدد به تنهایی می‌تواند موجب عکس‌العمل افرادی شود که در زمینه CCS یا Carbon capture and sequestration کار می‌کنند. هانس قبول کرد و توضیح داد: «ما مهندس هستیم. وظیفه یک مهندس محاسبه و گزارش اعداد واقعی است به رییس‌اش. اگر پارامتری را محاسبه کردیم و نتیجه دلخواه ما و دیگران نبود، این در اختیار رییس است که عدد را تغییر دهد و به عُموم دروغ بگوید. دروغ‌گویی جزو وظایف مهندس نیست!».

این نوشته در هانس ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای هانس (12)

  1. Rouhi :گفت

    ahsnat be to doctore mohandes

  2. یکی از من پرسید بهتر نیست به جای این همه سرمایه گذاری روی سی سی اس این پولها صرف بالا بردن بازدهی نیروگاهها بشه؟ منم گفتم البته میشه اما اگه بازدهی نیروگاهها حتی به هفتاد درصد هم برسه که نمی رسه احتمالا به سی سی اس نیاز بشه هنوز هم هرچند که فکر می کنم این سوال رو باید از سیاستگذاران پرسید. ما اینجا نقش کارگزارو داریم!!!

پاسخی بگذارید

