من و تنهایی- بیست و چهار

طرف وقت مناسبی زنگ زد وگرنه این‌جور تماس‌ها را همان اول دودر می‌کنم. عجب صدای گرمی هم داشت. می‌توانست روی یکی از این مستندهای «سیاره زمین» بی‌بی‌سی صحبت کند خیلی به‌تر و تأثیرگذارتر از گوینده اصلی. گفت: ما یک موسسه هستیم با بیش از چهل‌هزار داوطلب خدمت. برنامه‌های تفریحی برگزار می‌کنیم برای آدم‌های پیر و معلولی که با تنهایی تهدید می‌شوند. ترجمه‌ام تحت‌الفظی است. ولی همین جمله بود که به دلم نشست. البته از این‌جا به بعدش مشخص است. دو نوع خدمت از من ساخته بود. نوع اول فیزیکی –که احتمالن هدف اصلی تماس تلفنی هم نبود- و نوع دوم جیبی. گفت شماره‌حسابت را بده و یک امضا هم پای سندی که می‌فرستیم بزن تا از حسابت سالی پانزده یوروی ناقابل کم کنیم. خوشم نمی‌آید از این نوع خرج کردن آنلاین. گفتم شما شماره حسابت را بده تا من هر مبلغی که دلم خواست بدهم. خوشحال شد. الان نامه‌اش آمده!

راستش وقتی که از تنهایی آدم‌های پیر و معلول گفت، ذهنم رفت به سمت آن‌هایی که خودم می‌شناسم و می‌شناختم. بعد یک لحظه خودم را گذاشتم جای یکی از آن‌ها. باورکنید قابل تحمل نیست. باز اگر کسی را نداشته باشی یک چیزی. اصلن بیا تصور کنیم مامان آیدا پیر شده و تنها زندگی می‌کند. نه! بابای آیدا ولش نکرده. به هرحال مرگ حق است. بعد آیدا بزرگ شده و زندگی خودش را دارد. حالا تصور کن وضعیت مامان آیدا را. یک عمر در کنار یک همسر خوب و مهربان و زندگی کرده. دختر ناز بامزه‌اش هم کنارش بوده. حالا آیدا برنمی‌دارد تلفن را که یک زنگ خشک و خالی به مادرش بزند. نبینم این‌طور دختری شده باشی آیدا! ولی آدم است دیگر. فراموش‌کار. محبت های مادرش هم شاید از یادش رفت. اینجا تأثیر این مردمان نیک «موسسه گل آفتاب‌گردان» احساس می‌شود.

این نوشته در من و تنهایی ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

1 پاسخ برای من و تنهایی- بیست و چهار

  1. علی :گفت

    زیبا بود.

پاسخی بگذارید

